مطالب مرتبط

12 Comments

  1. 3

    سیدحسین

    سلام
    این طور که من خوندم این متن رو،متوجه نشدم چه کسی این نظریات رو رد کرده.
    مثلا” در نظریه ی ظهور صغری توضیح داده شده که چرا رد هست ولی نگفته که این رد نظریه توسظ چه کسی انجام شده و همچنین در مورد باقی نظریات هم همینطوره
    اما در مورد بداء این طور که اینجا سخن گفته شده،درواقع انگار که تمام احادیثی که درباره ی ظهور به ما رسیده قصه ایه که باهاش شبا بخوابیم.
    طبق این سخنان برای مثال در مورد سفیانی میشه گفت فقط سفیانی ای خروج میکنه و تمام کیفیت هاش که حدیث گفته قابل تغییر و بداء هست و شاید سفیانی که توی احادیثی این طور گفته:
    امام باقر علیه السلام فرمود:« فتنه سفیانی به اندازه دوران بارداری یک زن نُه ماه است، و ان شاء الله از آن تجاوز نمی کند.»
    محمد بن مسلم از امام صادق علیه السلام روایت کرده فرمود:« سفیانی پس از تسلط بر پنج ایالت به اندازه بارداری یک زن حکومت می کند.»
    آن گاه فرمود: « استغفرالله! به اندازه بارداری یک شتر.»
    عیسی بن اعین از امام صادق علیه السلام روایت کرده که فرمود: « خروج سفیانی از آغاز تا سرانجام پانزده ماه به طول می انجامد؛ شش ماه می جنگد و پس از آن که بر ایالات پنج گانه مسلط شده، نُه ماه حکومت می کند و یک روز از این مدت زیادتر نمی‌شود.»
    در برخی از احادیث نیز آمده است که مدت حکومت سفیانی هشت ماه است و یک روز بیش تر از آن نمی شود.
    بعد بگیم امکان داره بداء بشه و مثلا” شیعه قدرتش بالاباشه اون موقع و سفیانی یک هفته ای بساط اش جمع شه و هرچی معصومین گفتند پر.
    (این یعنی اینکه معصومین زبونم لال بیکار بودن میخواستن حدیث رو پر بار تحویل بدهند وگرنه بلد بودن بگن یکی به اسم سفیانی میاد و کیفیت های خروجشم امکان داره تغییر کنه پس به همین خاطر کیفیتی براش نمیگیم )
    من فکر میکنم جا داره بیشتر مسئله ی بداء رو بررسی کنند
    من به شخصه مسئله ی بداء رو بصورت محدود میپذیرم و نه هر جا که عشقمون میکشه بگیم ممکنه بداء بشه یا اگر حادثه ای اتفاق افتاده یه جورایی به زور بچسبونیمش به ظهور و هرجاش کم آوردیم بگیم بداءشده.
    اما از طرفی این هم درسته که ما طیق دعای ندبه هر جمعه منتظر ظهور و طبق دعای عهد هیچ وقت نباید ناامید بشیم از ظهور.
    فکر نمیکنم کسی تونسته باشه درست و حسابی به این سوالات جواب داده باشه که اگر قراره هرچی کیفیت اتفاق افتادن علایم هست رو با بداء زیر سوال ببریم پس این همه کیفیت گفته شده توی حدیث میشه لهو،ولی معصوم که لهو نمیگه.

    (۱)
    پاسخ
    1. 3.1

      حسن

      همه ی سوالات شما جواب داده شده؛ کجا؟ در کتاب شریف اصول کافی
      اولاً طبق خود احادیث، روایات معصومین(کلام اهل بیت) مانند قرآن(کلام خدا) دارای اصل و فرع و محکم و متشابه و ناسخ و منسوخ هست. و نکته ی بسیار بسیار…. بسیار حساس اینکه در معرض تقیه هم بوده اند.
      اگر باب بدا را در اصول کافی خوب مطالعه کنید می بینید که طبق لوح محو و اثبات قطعی ترین چیزها ممکن است تغییر کند. اما آیا این یعنی خود زیر حرف خودش یا خلیفه اش زده؟ نه! ممکن است هزار و یک حکمت داشته باشد که من و شما از آن غافلیم.
      دیدمان را وسیع تر کنیم. در نظر بگیرید که ما بر این اعتقاد باشیم که ظهور اتفاق نمی افتد مگر بعد از سفیانی و سایر علامات…
      بله به احتمال خیلی زیاد همینطور است اما اگر احتمال بدا و امکان آن را هم در نظر بگیریم، آن موقع انتظار مفهوم عمیق تری پیدا می کند. انهم یرونه بعیدا و نراه قریبا. در کنار احادیثی که علامات حتمی برای ظهور قال شدند احادیثی هم هستند که این را بغته می دانند. مثل حدیث شباهت امام به حضرت یوسف که می گوید کار حضرت یوسف در یک شب اصلاح شد که پادشاه خواب دید و یوسف را برای تعبیر خواب آزاد کردند و شد عزیز مصر، کار حضرت حجت هم یکشبه اصلاح می شود. ان شاءالله.
      حالا اگر بدا رخ داد؛ تکلیفمان با احادیث دیگر چیست؟ بگویم برای قصه های شبمان بوده؟
      نه. حضرت می گوید وقتی ما به شما چیزی گفتیم و پذیرفتید، اگر اتفاق افتاد یک اجر دارید به خاطر ایمان به حرف ما و اینکه اتفاق افتاد. اما بنابر هردلیلی و حکمتی اگر اتفاق نیفتاد دو اجر دارید چون ایمان به حرف ما دارید در حالی که اتفاق نیفتاده و این درجه ی عمیق تری است در برابر تسلیم در محضر اهل بیت علیهم السلام.
      این نکته ی بسیار بسیار….بسیار مهم را همه ی دوستان در نظر داشته باشند که احادیث بسیار ظریف هستند. خواندن حدیث مرحله ی اول است اما فهم حدیث(فقه الحدیث) مرحله ی دهم. خیلی باید جامع و دقیق و اصولی و با شناخت کامل از احادیث با آنها برخورد کرد.

      (۰)
      پاسخ
      1. 3.1.1

        سیدحسین

        سلام
        باب بداء اصول کافی رو مطالعه نکردم اما سخنان صاحب نظرانی که مطالعه کردند و به ما با زبان ساده انتقال دادندچیزی جز همین مطالبی که اکثرا” عنوان میکنند،نیست.
        کسی نگفت خدا زیر حرفش زده.ولی اگر قراره تا اصلی ترین موارد حدیث تغییر کنه نه این احادیث به درد ما میخوره و نه هیچ کس با استفاده از این احادیث میتونه به خودش رو آماده ی ظهور و پیوستن به امام زمان کنه.
        حکمت خدا برای خودش و اولیائش قابل فهم است نه برای امثال من.پس احادیثی احتیاج هست که من را برای پیوستن به امام زمان در زمان و مکان درست یاری کنه.حالا اگر هرآنچه در حدیث هست امکان تغییر داشته باشه عقل میگه این حدیث نیست و خوندنش هیچ دردی دوا نمیکنه.در اینکه این احادیث معتبراند شکی نیست و در کلام معصوم هم شکی نیست پس یا راویان احادیث بداءرا کامل متوجه نشدند و یا واسطه های کتب روایات برای ما درست نگفته اند.
        اعمال حکمت خدا و تغییر در اصلی ترین علائم ظهور مثل اعمال حکمت در مسئله ای نیست که روی یک فرد تأثیرگذار باشه بلکه قرار هست ما با اطلاعات این احادیث برای رسیدن به امام زمان در روز ظهور تلاش کنیم
        شما فرمودید:
        حالا اگر بدا رخ داد؛ تکلیفمان با احادیث دیگر چیست؟ بگویم برای قصه های شبمان بوده؟
        نه. حضرت می گوید وقتی ما به شما چیزی گفتیم و پذیرفتید، اگر اتفاق افتاد یک اجر دارید به خاطر ایمان به حرف ما و اینکه اتفاق افتاد. اما بنابر هردلیلی و حکمتی اگر اتفاق نیفتاد دو اجر دارید چون ایمان به حرف ما دارید در حالی که اتفاق نیفتاده و این درجه ی عمیق تری است در برابر تسلیم در محضر اهل بیت علیهم السلام.
        _آخه عزیز من.این کلام رو حضرت کجا میفرمایند.مخاطبینشون چه کسانی هستند.من باب چه موضوعی فرمودند.از طرفی این ها با حرف من منافات نداره.
        من که نمیگم معصوم کلامشون ایراد داره.
        احادیث من باب ظهور دو طف داره که هر دو طرف توی موضوع نقش سرنوشت سازی دارند:یکی:گوینده که معصومین (ع) هستند و دوم:خوانندگان احادیث که قراره این احادیث کتاب راهنماشون برای تشخیص ظهور و رسیدن و کمک به امام زمان باشه.(اگرما فقط از این همه حدیث در مورد مثلا” سفیانی قراره فقط همین رو بفمیم که بعد از سفیانی نامی امام زمان ظهور میکنه،آقایون من میگم سفیانی هیتلر بوده و او مرد وامام زمانی هم نیومد پس در نتیجه اصلا” امام زمانی وجود داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟)
        من میگم این احادیث برای راهنمایی ماهاست اگه از ریز ترین تا درشت ترین چیزش قابل تغییر باشه من باید روی چیه این حدیث حساب کنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
        به قطع میتونم بگم ما در مورد بداء داریم اشتباه میکنیم.قطعا” بداء باید کیفیت های متفاوت و زمان و مکان های خاص داشته باشه.

        (۰)
        پاسخ
        1. 3.1.1.1

          حسن

          سلام علیکم. بابت تاخیر در پیام دادن عذر می خوام. اینترنت در اختیارم نبود…

          مسئله ها پیچیده تر از این هستند که بشه اونها رو کامل و قطعی در چنین فضایی حل کرد اما برای این که تا حدودی روشن بشن، این نوشته ها احتمالاً موثره:
          در علم کلام، یک لوح محو و اثبات داریم که قطعی ترین رویدادها قابل تغییرند. توسط دعا و …
          اما یک لوح محفوظ داریم که علم آن دست خداست و چیزی در آن تغییر نمی کند. یعنی اینکه بدا رخ می دهد یا نه در آن ثبت است. اطلاعات بیشتر را از اساتید کلام بگیرید.
          اما احادیثی که به موضوع ما اشاره دارند.
          روایت است که از امام باقر علیه السلام پرسیدند قائم کیست و حضرت به امام صادق اشاره کرده و فرمودند قائم این است.
          اما آیا امام صادق قیام کرد و شد قائم آل محمد؟
          در حدیث دیگر باز هم از کتاب کافی، امام باقر علیه السلام می فرمایند: همانا خداوند تبارک و تعالی زمان این موضوع را سال هفتاد قرار داد . وقتی امام حسین کشته شد(سال ۶۱ ) خشم خدا بر اهل زمین سخت گشته و آن را تا صد و چهل سال (در ترجمه ای دیگر: تا سال صد و چهل ) عقب انداخت. آنگاه ما آن را به شما بازگفتیم و شما آن را فاش کرده پرده از راز برداشتید و پس از آن خدا برای آن در پیش ما وقتی نگذارد. و یمحو الله ما یشاء و یثبت و عنده ام الکتاب ( آیه ای که به بدا اشاره دارد. )
          می بینید که در صورت قیام تغییر حاصل شده( سال هفتاد امام مهدی هنوز متولد نشده بوده که بخواهد قیام کند پس قیام صورت دیگری بوده ) . و بدا پذیرفته.
          در حدیث دیگری از امیرالمومنین پس از صحبت درباره ی اوضاع مردم در زمان غیبت وقتی اصبغ نباته از امام می پرسد غیبت چه مدت طول می کشد امام می گوید شش روز یا شش ماه یا شش سال
          اصبغ می گوید : سپس چه می شود؟ امام می فرمایند: سپس خدا آنچه بخواهد می کند زیرا **** فانّ له بداءات ( جمع بدا ) و ارادات و غایات و نهایات
          در صورت طبیعی بودن امر؛ بله سفیانی حتمی است و این درحالتی است که بدا پیش نداده و امور طبیعی بگذرد. اما اگر این احتمال را که در این علامات حتمی بدا رخ دهد را کاملاً نفی کنیم می دانید چه نتیجه ای دارد؟ یعنی هروقت می گوئیم اللهم عجل لولیک الفرج یعنی در اصل اللهم عجل ظهور سفیانی و بعد از آن ظهور الحجه. یعنی اول باید و باید و حتماً و قطعی و تخلف ناپذیر باید خدایا سفیانی را بیاوری و بدبختی هایی که پیش می آورد تا علامت حتمی محقق شده و بعد امام ما ظهور کند.
          برای بهتر هضم شدن قضیه تامل کنید در حدیثی که بین مردم معروف است که امام صادق اوضاع را با اوضاع بنی اسرائیل برای ظهور منجی مقایسه می کنند و در آخر می فرمایند اگر شیعیان دعا کنند کار به نهایت نمی رسد و راحت تر می شود اما در غیر اینصورت کار به آخر رسیده سپس ظهور انجام می گیرد.( حدیث طولانی است اگر آن را نشنیده اید حتماً پیدا کنید و بخوانید.)
          بدا بسیار مهم است . امام صادق علیه السلام می فرمایند: خدا با چیزی به مانند ( اعتقاد به ) بدا بزرگ شمرده نشده. …… اگر مردم می دانستند چه پاداشی در اعتقاد به بدا هست از سخن درباره ی ان سستی نمی کردند ( پس عزیز دلم حتما حتما باب بدا رو بخون )
          در حدیث دیگری می فرمایند خدا دو علم دارد: علم نهفته در خزانه که جز او کسی نداند و بدا از این علم شمار آید و علم دوم علمی که به فرشتگان و پیامبران و … داده که ما از آن علم آگاهیم.

          جواب ادامه داره و پیچ خم هاش زیاده اما با تامل در همین ها هم می شه به جواب اجمالی رسید. یاعلی.

          (۰)
          پاسخ
          1. 3.1.1.1.1

            امین

            دمت گرم داداش.

            (۰)
  2. 4

    نرگس

    نظریه ظهور صغری از علمای بزرگی مثل ایت الله جوادی املی وغیره گفته شده بنابرین بسادگی نمیتوان رد کرد ظهور صغری در واقع همان زمینه سازی ظهور کبری ست والبته منافاتی با ناگهانی بودن ندارد.

    (۰)
    پاسخ
    1. 4.1

      حسن

      سلام علیکم
      ظهور صغری در برابر غیبت صغری. همونطور که در غیبت صغری حضرت از همه جز نائبان خاصشون غایب بودند، بعد که غیبت کبری بود از همگی کاملاً غایب شدند، ممکنه ظهور صغرا هم رخ بده یعنی ابتدا برای عده ی کمی از نزدیکترین یارهاشون (ممکنه کمتر از حتی ده نفر ) ظهور کنند و بعد برای کل جهان. این فقط یک نظریه است اما روی هوا گفته نشده و اون رو شاید بتوان با احادیثی که درباره ی قتل نفس زکیه است برداشت کرد.

      (۰)
      پاسخ
  3. 5

    دجال پندار

    سلام
    این مسئله خیلی ساده هست
    فقد نیاز به تفکر داره بس
    یک نمومه
    درمورد نقس زکیه
    نفس زکیه کشته میشه ولی کسی از ان اطلاعی نداره به غیر از افراد خاص
    خاص نه به خاص بودن کامل خاص یه این معنی یکه عده کم از از یک جامع بسیار زیاد
    مثل همین الان جامع
    کل کسانی که به فکر امام هستن نسبت به کل جامع
    میشوند ۱ به ۱۰۰ نفر که تو ایران ۷۰ میلیونی میشه ۷۰۰ هزار نفر
    ظهور برای همه به یک شکل ناگهانی نیست
    حتی برای این ۷۰۰ هزار نفر
    (باز توشون بالا پایین میشه (میشه ۵ هزار نفر شاید همه کمتر ظهور تدریجی درک میکنن)و مابقی مردم به صورت ناگهانی براشون اتفاق میفته (مثل درک ادم ها از معرفت یا جهان پیرامون هست)(چون اصلا نه دنبالش رفتن نه به فکرش بودن نه حالش رفتن دنبالش داشتن)
    میگید میتواند بداء تو زمان باشه
    نه این همه صحیح نیست
    چون حرف امام (ع) حرف خدا هست
    خدا به هیچ عنوان زیر حرفش نمیزنه (میخواد کوچکترین زره تو حساب کتاب باشه یا بزگترین (نوع امدن باشه یا زمانش)
    معصوم از خودش حرف نمیزنه همه دستورات الهی هست
    چرا ما میایم فقد با درک خودمون حساب کتاب میکنیم (و تفکر نمیکنیم و همه جوانب تو پایین ترین سطح برسی میکنیم ؟)
    مثال زمان
    ندا در شب بیست و سوم ماه رمضان است و قیام حضرت در روز عاشورا
    چرا یک جور دیگه برسی نمیکنیم

    تاریخ زمان ما مسلمان ها با قمری هست که قمری و برای مسیحی و… شمسی
    این به هیچ وجه(و به هیچ وجه(وبه هیچ وجه)) تعیین زمان نیست فقد یک مثال ساده زمانی است همین بس(زمان فقد خدا تبارک الله میداند بس)
    روز عاشور ۲۰ مهر سال ۵۹ هجری شمسی بوده است
    زمان قمری تو چرخش ۱۰ دروزه از سال شمسی بعد از گزشته چندین سال تکرار میشه
    و هردو مقارن میشن یعنی عاشورا شمسی و رمضان قمری در یک روز قرار میگیرن
    مثل
    ۱۳۹۵ هجری شمسی / ۱۴۳۸ هجری قمری
    بس میشود به این شکل همه حساب کرد
    خیلی مطالب دیگه تو این زمینه هست که نمیشه وارد شد و موجب ایجاد مشکل میشه
    لطفا همین چند صدنفر همه از این جامعه بزرگ رو رو الکی نا امید نکنید
    و با برداشت سطحی از هر موضوع ان الکی تفسیر نکنید
    با تشکر از سایت خوب شما

    ()
    پاسخ
    1. 5.1

      علیرضا

      سلام دوست عزیز چیداری میگی.مگه میشه که عاشورا و ماه رمضان یکی بشه…ماه رمضان ومحرم هر دو قمری هستن و در حال حرکت ده روز

      (۱)
      پاسخ
    2. 5.2

      منتظر

      حضرت آیت الله العظمی بهجت:
      علایمی حتمیه و غیر حتمیه برای ظهور آن حضرت ذکر کرده اند ولی اگر خبر دهند فردا ظهور می کند هیچ استبعاد ندارد!لازمه این مطلب آن است که در بعضی علایم بداء صورت می گیرد و بعضی دیگر از علایم حتمی هم مقارن با ظهور حضرت انفاق می افتد.
      بداء از مسلمات از برادر من و هیچ تضمینی هم نداره که همونجوری که گفته شده اتفاق بیفته چون خدا در اون نشانه تغییر ایجاد می کنه پس نگید که بداء صحیح نیست مسئله اینجاست که آماده شدن جامعه برای ظهور شرط ظهور است و نشانه نیست که بداء پذیر باشد از این جهت ممکنه این متن در بعضی جاها اشکال داشته باشه.
      یا علی

      (۰)
      پاسخ
  4. 6

    سیدمسلم

    سلام علیکم……
    اولا به نوبه خودم از حضرتعالی و بقیه دوستان که در روشن سازی مسائل مهدویت گام بر می دارند،کمال تشکر را دارم…..
    اما حالا که بحث علمی شده،خوبه نظر علمایی چون علامه حسن زاده رو در این مورد بدونیم…ایشون در جلسه ای که چندین سال پیش با طلاب تشکیل داده بودند سؤالاتی ردوبدل شد که پاسخاتی هم فرمودند….در این بین در بحث تدریجی یا ناگهانی بودن ظهور حضرت فرمودند:پروردگار متعال قواعد عالم ملکوت را نظیر و شبیه قواعد عالم ملک قرار داده و عالم تکوین را منطبق با عالم تشریع خلق کرده تا بشر با پی بردن به اسرار و قواعد عالم ملک و تکوین، پی به اسرار ملکوت و تشریع ببرد و از این هماهنگی و شباهت حکمت‌هایی استفاده کند یکی از این قواعد مسلم و عمومی طبیعت، تدریجی بودن تحولات می‌باشد فی‌المثل حرکت وضعی زمین و در پی آن طلوع و غروب خورشید یک فرایند تدریجی است اگر خورشید به یک باره در آسمان زندگی مادی و طبیعی طلوع یا غروب کند در روند حیات اختلال ایجاد می‌شود و هیچ موجود زنده‌ای قادر به تطبیق خود با تغییر وضعیت نور در میدان حیات نخواهد بود و نظم زندگی به هم می‌ریزد.
    خورشید باید به تدریج غروب و طلوع کند تا موجوداتِ تحت تأثیر خورشید بتوانند خود را با تغییرِ رخ داده تطبیق کرده و حیات به چرخه‌ی نظم خود ادامه دهد نظیر همین اتفاق نیز در حیات معنوی و ملکوتی بشر، در حال، اتفاق افتاده است.
    علامه بزرگوار در توضیح این مطلب فرمودند:
    امام معصوم، خورشید آسمان حیات معنوی بشر است و طلوع و غروب ایشان در صحنه حیات بشر تابع قواعدی شبیه قواعد طبیعی خورشید است اگر مقوله غیبت و ظهور حضرت به طور دفعی و بدون هیچ زمینه‌ای واقع شود، مسلماً جوامع بشری تاب این تحول شدید را نخواهد داشت.
    بدین علت حکمت الهی مقتضی تدریجی بودن این اتفاق عظیم است با بررسی تاریخ حیات بابرکت حضرت در میابیم که این اتفاق در مورد غیبت حضرت واقع شده است غیر از اینکه حیات سه امام همام قبل از امام عصر(عج) تقریباً به حالت غیبت بوده و نوعی تمرین برای شیعیان برای زندگی مومنانه بدون ارتباط فیزیکی با امام بود.
    غیبت حضرت به دو مرحله غیبت صغری و کبــــــری تقسیم می شود مرحله غیبت صغری به مثابه آماده کردن مردم برای غیبت اصلی و طــــــولانی حضرت بوده است.
    همین حکمت در دوران ظهور حضرت هم رعایت خواهد شد بشری که در طول صدها سال در دل ظلمت زندگیِ بدون حاکمیت فرهنگ توحیـــــدی-ولایــــــی نشو و نما پیداکرده ظرفیت تحمل ناگهانی نور وجودی که به تعبیر قرآن زمین را اشراق می‌کند “اشرقت الارض بنور ربها…” را ندارد لذا باید واسطه در این بین وجود داشته باشد بدین معنا که مجالی برای تجلی نور ایشان در وسعت‌های محدود به وجود آید، که مردم بتوانند خود را برای حضور آن مقام رفیع آماده کنند.
    سپس آن عارف روشن‌ضمیر تأملی کرده و با قاطعیت، جملاتی فرمودند که باعث شد جمع حاضر به وجد آمده و طوفانی از شادی و سرور در دل و جان حضار پدید آیدو آن از این قرار بود:

    قرائن و شواهد نشان می‌دهد انقــــلاب اســـلامی و نــــظام مقـــــدس جمهـــــوری اســـــلامی ایران ظهور صغرای حضرت بقیه الله الاعظم و بین الطلوعین حکومت جهانی امام زمان ارواحنا فداه می‌باشد…..

    لذا با توجه به نظریات کارشناسان مسائل مهدویت،بحث بداء را به خاطر انتظار فرج در هر لحظه داشتن از حیث خودسازی می باشد و اینکه اگر یاران حضرت تکمیل بشوند،دیگر چه نیازی به سفیانی و امثال آن….منتهی ما که در فرج ایشان کم کاری کرده ایم، غیبت سال به سال بیشتر می شود……پس بر این اصل خود انقلاب اسلامی که در روایات پیش بینی شده است،دال بر تدریجی بودن ظهور است…….و حتی خود بنده از پسر آیت الله بهجت به نقل از پدرشان شنیدم که فرمودند: اگر در تمام نشانه ها بداء حاصل شود،در سفیانی چنین نخواهد بود…….والسلام علی من اتبع الهدی

    (۰)
    پاسخ
    1. 6.1

      سیدمسلم

      با تشکر از سایت خبری جهان نیوز

      (۰)
      پاسخ

ارسال که پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *