مطالب مرتبط

2 Comments

  1. 2

    هدیه

    با سلام. ممنون از مطلبتون فقط نکته ای که خوب بود راجع بهش صحبت می کردید بحث از رعایت تقوا در خصوص شهوت جنسی است. دستوری که اسلام در این زمینه به انسان می دهد از نوع تقوای گریز است(فرار از موقعیت برای آلوده نشدن) و این نوع تقوا فقط هم خاص این نوع مسئله هست.در آموزه های دینی هم نمونه اش رو داریم. مثلا وقتی خداوند متعال راجع به غیبت صحبت می کند می فرمایند:لایغتب”غیبت نکنید” یا درباره مسخره کردن می فرمایند:لایسخر”مسخره نکنید” و موارد دیگر.
    یعنی در موقعیت گناه که قرار گرفتی خودت رو کنترل کن همون مطلبی که شما هم اشاره کردید اما درباره مسائل جنسی مثل زنا کردن نمی فرمایند: لاتعمل الزنا یا لا تزنون “زنا نکنید” می فرمایند” لا تقربوالزنا”” نزدیک زنا نشوید” یعنی خودتون رو در موقعیتی که منجر به این گناه شود قرار ندهید!! و موارد دیگری مثل این مورد.
    لطفا راجع به تقوا در این زمینه هم توضیح دهید
    باتشکر از سایت خوبتون

    (۱)
    پاسخ
  2. 3

    باران

    واقعا سپاسگزام که راجع به موضوعی به این مهمی که در اینترنت کم تر درموردش وجود داره نوشتید و لطفا مفصل تر وکامل تر بنویسید. به نظرم کاربرد تقوای نوع اول در زندگی ما کم تر از تقوای نوع دوم نیست مخصوصا در کودکی ونوجوانی که اطلاعات و تجربه ی آدم کم است و تصمیمات انسان خیلی خام است, انسان به مرور زمان و بر اثر تجربه, کسب علم, خودسازی, شناخت خودش, محیط پیرامونش, انسان های دیگه به توانایی استفاده از تقوای نوع دوم میرسه. در بعضی یا شاید بسیاری مواقع دین به ما دستور به تقوای نوع اول میدهد و به نظرم این نوع تقوا یک تقوای پایه است. به نظرم انسان ها وقتی کودک هستند بیشتر توانایی استفاده از تقوای نوع اول را دارند و اگر خوب آموزش نبینند در همان مرحله باقی میمانند. از آنجایی مرحله ی بدست آوردن دانش ممکنه طولانی بشه چون این دانش باید به گستردگی موضاعات مختلفی باشه که ما روزانه باهاش سروکار داریم شاید مفید باشه اگر ما لیستی از موضوعات پرکاربرد جمع آوری کنیم و راجع به هر کدام از همان اول مفصل آموزش ببینیم. مثلا راجع به (تقوا درمورد غیبت دیگران) باید اول انسان یادبگیرد که چه عواملی( حسادت, تنفر, حس خیر خواهی برای مخاطب و…) او را وادار به غیبت دیگران میکند و بعد این عوامل رفع کنه یا با خودش به یک نتیجه ای برسه دیگه خیلی از مواقع زبانش به طور خودکار به غیبت باز نمیشه و اگر کسی جلوی او غیبت دیگری را کرد او به طور خودکار خودش را وارد این بازی شوم نمیکند ودیگر زیاد لازم نباشه که جلسه ی غیبت را ترک کند بلکه زیرکانه از مهارت انسان و اوضاع شناسی اش استفاده کندو این تهدید را به فرصتی برای ایجاد اصلاح در کسانی استفاده کند. به نظرم یکی از دلایلی که باعث شیوع دین پوسته ای, پوچ و متحجر میشود همین است که ما به تقوای نوع اول اکتفا کنیم و از ادامه ی مسیر بازبمانیم.

    (۰)
    پاسخ

ارسال که پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *