مطالب مرتبط

9 Comments

  1. 3

    mehdi

    نسرین در جواب تو باید بگم فتوای مراجع در ضمن این این احادیث که گفتی شاید زمان پیامبر (ص) شطرمج آلت قمار بوده ولی الان نیست در ضمن نقل احادیث که از رجالش مطمئن نیستیم کار درستی نیست به خاطر همینه که مارو به مراجعه به راویان احادیث امر کردن نه خود احادیث
    با تشکر از اظهار نظرت

    (۱)
    پاسخ
  2. 4

    نسرین

    آقا مهدی، از این که جواب منو دادید و یادآوری کردید که باید به راویان احادیث رجوع بشه نه خود احادیث، ممنون.
    آقا سعید، من هم به خاطر همون سخنرانی استاد رائفی پور بود که با خیالت راحت اون احادیث رو(البته با ذکر منبع) اینجا آوردم.
    —————-
    به هر حال با توجه به مخالفت های شما با نظر بنده، من به دنبال دلیل این dislike خوردن ها گشتم و رسیدم به نظر امام خمینی(ره):

    سوال شده است که: اگر شطرنج آلات قمار بودن خود را به‏طور کلى از دست داده باشد و چون امروز تنها به عنوان یک ورزش فکرى از آن استفاده گردد بازى با آن چه صورتى دارد؟
    بسمه تعالى.
    “بر فرض مذکور اگر برد و باختى در بین نباشد اشکال ندارد.”
    صحیفه امام؛ ج ۲۱، ص ۱۲۹

    (۱)
    پاسخ
  3. 5

    .

    نظر مراجع تقلید در مورد بازی با شطرنج و پاسور چیست؟
    منظور از قمار هر نوع بازی است که در آن شرط برد و باخت مالی باشد، به این نحو که شرط کنند که به برنده مالی را بدهند، خواه آن بازی مانند فوتبال و بسکتبال و از این قبیل بازی‏های مرسوم باشد یا با شطرنج و آلات دیگر باشد. در همه این موارد به عنوان “اکل مال به باطل” ( یعنی خوردن مال دیگران از راه نامشروع ) گرفتن آن پول یا آن جنس یا آن مال حرام است و حلال نیست. اما اگر در هر بازی (غیر از بازی با آلات مخصوص قمار) شرط نشود که به برنده پولی یا مالی پراخت شود، اشکالی ندارد.(۱)
    اصطلاحاً به آن پول یا مالی که گرو می‏گذارند “رهن” یا “گرو” می‏گویند. گرفتن رهان وگرو حرام و اکل مال به باطل است. در المنجد آمده است :
    به هر بازی که در آن شرط شود برنده از بازنده چیزی را بستاند، قمار می‏گویند چه با ورق باشد و چه با غیر ورق.(۲)
    امام خمینی(ره) می‏فرماید:”فرقی بین انواع قمار (نرد و شطرنج و غیره) نیست حتی بازی با گردو و تخم مرغ اگر همراه با شرطِ گرو باشد که برنده گروی را بگیرد، همه این‏ها قمار محسوب می‏شود.(۳) ولی اگر در بازی ها شرط برد و باخت مالی نشود و صرفا برای سرگرمی باشد نمی توان گفت هر بازی حرام است بلی انواع بازی هایی که انسان را خدا و ذکر و یاد او دور می کند سزاوار نیست که انسان وقت ارزشمند خود را صرف آن نماید از دیدگاه قرآن این نوع بازی ها لغو و لهو است و باید مومنان خود را از کارهای لغو و لهو دور نگه دارند ( والذین هم عن اللغو معرضون ) لازم به تذکر است که فتوای علما و مراجع در مورد پاسور هایی که از آلات قمار محسوب می شود بازی کردن با آنها جایز نیست ولی بازی با پاسور هایی که از آلات قمار نیست و بچه ها برای سرگرمی با آنها بازی می کنند بدون برد و باخت مالی اشکالی ندارد .
    پی نوشت‏ها:
    ۱٫ محمد حسن نجفی، جواهر الکلام، ج ۲۲، ص ۱۰۹، چاپ بیروت داراحیاالتراث العربی.
    ۲٫ المنجد، ماده قمر.
    ۳٫ امام خمینی، المکاسب المحرمه، ج ۲، ص ۲٫٫ امام خمینی، المکاسب المحرمه.

    ۲-
    حکم شطرنج را از نظر آقای مکارم بنویسید.
    اگر شطرنج در عرف عام از صورت قمار خارج شده باشد و به عنوان ورزش شناخته شود مانعی ندارد اما اگر شطرنج قمار محسوب باشد بدون شرط بندی نیز اشکال دارد (استفتاآت جدید آیت الله مکارم، ج ۲، ص ۲۳۸ و ۲۳۹، س ۷۳۴ و ۷۳۵).

    ۳-
    نظر آیت الله تبریزی در مورد بازی با شطرنج و پاسور چیست ؟
    بازی با پاسور جایز نیست، ولی بازی بدون برد و باخت با شطرنج در صورتی که شطرنج به طور کلی از آلات قمار بودن خارج شده باشد، اشکال ندارد.

    ۴-
    چرا حضرت امام بازی با شطرنج را که قبلا حرام بود حلال کردند؟
    امام(ره) موسیقی مطرب را حرام می‏داند. ایشان در رابطه با شطرنج هم فرموده‏اند:اگر شطرنج از ابزار قمار خارج شده و به یک ورزش ذهنی تبدیل شده باشد، حلال است. اما این که آیا شطرنج وسیله قمار است یا ورزش، موکول به تشخیص عرف است.
    درباره تغییر حکم آن گفتنی است که طبق نظر فقها اگر موضوع حکم تغییر کند، حکم آن نیز عوض می‏شود. بنابراین تبدیل شطرنج به ورزش فکری آن را از موضوع آلت قمار بودن خارج ساخته و به تبع تغییر موضوع، حکم آن نیز عوض می‏شود؛ زیرا احکام الهی تابع موضوعات خود می‏باشند.

    ۵-
    نظر آیت الله فاضل در مورد بازی شطرنج چیست؟
    در موردی که شطرنج از آلت قمار بودن خارج شده یعنی برای مکلف این معنی محرز شده باشد و برد و باختی هم در کار نباشد اشکال ندارد(جامع المسائل آیت الله فاضل، ج ۱، ص ۲۴۷ و ج ۲، ص ۲۷۱).
    باز هم تأکید می کنیم که خود مکلف باید اطمینان پیدا کند که شطرنج از نظر عرف متدین از آلت قمار بودن خارج شده در غیر این صورت بازی با آن حتی بدون برد و باخت حرام است.

    ۶-
    با اینکه اکثر مراجع بازی شطرنج را حرام می دانند چرا شطرنج بازی در جامعه زیاد شده است؟
    چون شطرنج از جنبه قمار بودن خارج شده و به صورت ورزش فکری درآمده است، برخی از فقها آن را مجازدانسته‏اند و از این رو که به هر حال در مسائل عمومی جامعه، باید یک نظر و رویه وجود داشته باشد، بنا بر نظرحضرت امام(ره) و برخی از مراجع دیگر در حال حاضر از نظر رسمی به عنوان یک ورزش پذیرفته شده است و لذا درجامعه نیز رواج دارد.

    ۷-
    چرا با وجود روایاتی که در حرمت شطرنج وجود دارد امام خمینی بازی با شطرنج را حلال شمرده اند؟
    الف) فتوای حضرت امام(ره) مبتنی بر این نکته است که روایاتی که درباره شطرنج وجود دارد خود شطرنج رابنفسه موضوع حرمت قرار نمی‏دهد؛ بلکه آن را به عنوان یکی از مصادیق قمار مشمول حرمت قرار می‏دهد. در این صورت اگر در زمانی شطرنج از موضوع آلت قمار بودن خارج شود بازی با آن حلال خواهد بود و فتوای حضرتامام(ره) نیز مشروط به تحقق این فرض است که واقعاً شطرنج در سطح جهانی از موضوع قمار بودن خارج شده باشد.ازاین‏رو با تبدل موضوع حکم نیز دگرگون خواهد شد.
    ب ) پاسور نیز به عنوان آلت قمار بودن حرام است و بازی با آلت قمار مطلقاً حرام است؛ یعنی تا زمانی که بر آن عنوان«آلت قمار بودن» صدق می‏کند بازی با آن با برد و باخت و بدون برد و باخت حرام است.
    در مورد شطرنج نیز اگر واقعاً صدق عنوان یاد شده جاری باشد به فتوای حضرت امام(ره) و همه مراجع دیگر بازی باآن جایز نخواهد بود حتی اگر بدون برد و باخت باشد. اما این که آیا عنوان یاد شده هنوز هم جاری است یا نه موکول به نظر عرف می‏باشد.

    ۸-
    نظر آیت الله اراکی در مورد شطرنج و موسیقی چیست ؟
    در صورتی که شطرنج از آلت قمار بودن خارج شده باشد، بازی با آن اشکال ندارد. شنیدن موسیقی غیر مطرب اشکال ندارد.

    ۹-
    نظر حضرت آیت الله خامنه ای در رابطه با بازی شطرنج چیست؟
    درخصوص سئوال مطرح شده نظر حضرت آیت ا…خامنه ای چنین است :
    “اگر به نظر مکلف شطرنج در حال حاضر از آلات قمار محسوب نشود در این صورت بازی با آن بدون شرط بندی اشکال ندارد”

    اجوبه الاستفتائات معظم له،ج۲،ص۱۵

    ۱۰-
    با این که در روایات ما شطرنج مذمت شده است ، چرا در کشور اسلامی اینقدر شطرنج رایج شده است ؟
    در رابطه با سوئال شما باید عرض کنیم که حکم خدا یعنی حلال و حرام او تا روز قیامت قابل تغییر نیست و هیچ کس اعم از فقیه و غیر فقیه نمی تواند آن را تغییر دهد که از جمله مسئله قمار است که شطرنج یکی از مصادیق آن می باشدو بنابر اصل شرع و فتوای همه مراجع حرام است و شطرنج از این قبیل است و همانگونه که در زمان رسول خدا(ص) و ائمه حرام بوده اکنون نیز حکم شطرنج در صورتی که آلت قمار باشد همان است و آنچه اخیرا” از بعضی مراجع بزرگوار مثل امام (ره ) و یا آیت الله فاضل و مقام رهبری شنیده اید آن است که می فرمایند تا وقتی که شطرنج در عرف متدین جامعه عنوان آلت قمار را دارد بازی با آن اگر چه بدون برد وباخت باشد حرام است اما اگر در جامعه طوری شد که شطرنج عنوان آلت قمار بودنش را از دست داد و هیچکس آن را آلت قمار به حساب نیاورد بلکه به عنوان یک ورزش فکری تلقی شد در این صورت دیگر موضوع عوض شد و در واقع دیگر قمار نیست بلکه مانند فوتبال است که اگر برد و باخت و شرط بندی در آن نباشد حلال است بنابراین حکم اصلی یعنی حرمت قمار در جای خود محفوظ است و کسی آن را عوض نکرده و نخواهد کرد اما اگر موضوع عوض شد مانند همان شرابی که تبدیل به سرکه می شود حکمش نیز عوض خواهد شد و این یک قاعده کلی است که فقهائ از روایات استنباط کرده اند و چیزی نیست که از خودشان بگویند. البته بعضی از فقها بازی بدون برد و باخت با آن را هم جایز نمی دانند.

    ۱۱-
    شنیده ام که یزید در روز عاشورا شطرنج بازی کرده و این بازی حرام است ، ولی من علاقهء زیادی به این بازی دارم و با این حال آن را ترک کرده ام . لطفاً مرا راهنمایی کنید.
    امام رضا۷فرمود:.(۱)
    دربارهء قمار و شطرنج و نرد مذمّت های فراوانی در روایات آمده است ؟امیرالمؤمنین ۷فرمود:.(۲)
    امام صادق از پدر بزرگوارش نقل فرموده :.(۳)
    حال این بحث پیش می آید که با این همه مذمّت از شطرنج آیا می توان آن را حلال دانست ؟
    فقهای عظام از بررسی مجموعهء روایات به این نتیجه رسیده اند که بازی شطرنج و هر نوع بازی دیگری که برد وباخت مالی در آن باشد، به این معنا که مثلاً بگویند:با هم بازی می کنیم و هر کس برنده شد، این هزار تومان یا این اسب و یا این ماشین مال او باشد، این نوع بازی ها که همراه با شرط (رهان ) باشد، حرام است و قمار محسوب می شود و باید از آن ها پرهیز کرد، ولی اگر برد و باخت مالی در کار نباشد و آن بازی باعث رشد فکری یا جسمی شود، اشکالی ندارد.(۴)
    (پـاورقی ۱٫بحارالانوار، ج ۴۵ ص ۱۷۶
    (پـاورقی ۲٫همان ، ج ۷۳ ص ۸
    (پـاورقی ۳٫همان ، ص ۹
    (پـاورقی ۴٫آیت اللّه فاضل ، جامع المسائل ، ج ۱ ص ۲۴۷ آیت اللّه مکارم ، استفتائات جدید، ج ۱ ص ۱۵۱

    ۱۲-
    استفاده کردن از بازی شطرنج در پایگاه‏های مقاومت بسیج چه حکمی دارد؟با توجه به این که یکی از رشته‏های ورزشی کشور محسوب می‏شود، لطفاً نظر خود را بیان فرموده و مراتب آن را اعلام فرمایید.
    بازی با آلات قمار بدون برد و باخت هم حرام است و بازی با شطرنج اگر آلت قمار نباشد بدون برد و باخت اشکال ندارد. (مسائل جدید، ص ۱۸۹)

    ۱۳-
    از شطرنج اگر به جای بازی و سرگرمی استفاده شود آیا حرام است؟نظر آیت الله شیرازی در این مورد چیست؟
    از نظر حضرت آیت الله مکارم شیرازی:
    “اگر شطرنج در عرف عام از صورت قمار خارج شده باشد و به عنوان ورزش شناخته شود مانعی ندارد و بازی با پاسور بدون برد و باخت نیز اشکال دارد.”
    البته اگر بتوانیم بازی های فکری مناسبتری را جایگزین کنیم بهتر است.
    موفق باشید.

    منابع و مآخذ:
    ۱- ” مسایل جدید از دیدگاه علماء و مراجع” ، گردآوری سید محسن محمودی، جلد اول، صفحه ۱۹۰٫

    (۱)
    پاسخ
  4. 6

    محسن

    دوستانی که به درجه اجتهاد رسیدن با ذکر مشخصات بگن چه چیزی حرام و چه چیزی حلاله در غیر اینصورت شبهه درست نکید و در کار علما دخالت نکنید.

    (۱)
    پاسخ
  5. 7

    نسرین

    احسنت
    البته حالا که دیگه شیعه شده باید با بازی شطرنج خداحافظی کنه. چون امیر المونین(ع) بازی شطرنج رو حرام دونستند.

    (۰)
    پاسخ
  6. 8

    mehdi

    ki gofte haroome faghat makroohe

    (0)
    پاسخ
    1. 8.1

      نسرین

      رسول اکرم (ص):در ضمن حدیث مناهی فرمودند : شما را از بازی با نرد وشطرنج و نواختن در طبل و عود و طنبور و همچنین خرید و فروش آنها نهی میکنم. (ترجمه من لا یحضره الفقیه جلد ۵صفحه ۳۰۸)

      امام صادق (ع) : فروختن شطرنج حرام است و پولی هم که از فروختنش بدست می آید حرام است و داشتن و نگاه داشتن شطرنج کفر است و شطرنج بازی کردن شرک است و سلام کردن بر کسی که شطرنج بازی می کند گناه کبیره هلاک کننده است و کسی که شطرنج بازی می کند و دست در میان آن می برد چنان است که دست در میان گوشت خوک برده باشد.و کسی که شطرنج بازی می کند نمازش قبول نیست تا اینکه دست خود را بشوید و کسی که به شطرنج نگاه می کند مانند این است که به عورت مادر خود نگاه می کند و کسی که نگاه می کند به کسانی که در حال بازی شطرنج هستند و به آنها سلام می کند در آن حال گناهش با کسی که شطرنج بازی می کند یکسان است . و کسی که بنشیند به قصد بازی کردن شطرنج جای خود را در جهنم آماده کرده است و این زندگانی باعث حسرت او در قیامت است ( به سبب اینکه چرا معصیت ها را انجام داده است ) و از همنشینی قمار باز بپرهیز زیرا از جمله مجالسی است که اهلش مورد غضب الهی شده اند و هر ساعت منتظر غضبند ( بلا ) و چون نازل شود تو را و ایشان را فرا خواهد گرفت.
      (وسائل الشیعه کتاب تجارت جلد ۱۲ صفحه ۲۴۱ حدیث ۴)

      حضرت محمد (ص) : شطرنج حرام است.
      (کتاب شریف نهج الفصاحه صفحه ۲۷۳ شماره ۱۲۹۵)
      و بسیاری احادیث دیگر…
      من براساس این احادیث این حرف رو زدم، شما دلیلتون برای رد کردن حرام بودن شطرنج چیه؟

      (۰)
      پاسخ
    2. 8.2

      امير حسين

      ببینید به نظر من وقت خیلی با ارزشه و ما برای استفاده بهینه از وقت به دنیا اومدیم من نمیگم حرومه یا مکروهه ولی قبلا که بازی میکردم به یک نتیجه رسیدم اونم اینکه من وقتی میشستم مثلا با عموی بزرگم بازی میکردم سه چهار ساعت حتی بیشتر وقت واسه این کار میذاشتیم آخرش مساوی میشدیم یا یکی از ما برنده میشد بعد ها خودم به این نتیجه رسیدم که واقا وقت گذاشتن واسه چنین کارهایی یا بازیهایی بیفایدست علاوه بر وقت تلف کردن حرف ها و حدیثهای پشت سرم و عوارض روحی و بدنی و جدای ازحدیث ها روایت ها و رابطه صفحه آن با شیطان پرستی و قمارو چه و چه که تو این مساله ها ریز نمیشم. و دیگه بازی نکردم اعصابم هم راحت تر شد. این مطلب یک نظر شخصی و تجربه شخصی بود.

      (۰)
      پاسخ
  7. 9

    سعید

    بسم الله الرحمن الرحیم
    اولا خدا را شکر می کنیم که این شخص شیعه شده
    دوما بزا طرف تازه شیعه شده می خواهی همون اول شطرنج را که مربی آن است کنار بگذارد.
    و سوما mehdi خوان اگر سخنرانی های استاد رائفی پور را شنیده باشی شطرنج را بسیار نهی کرده و می گوید از ابزار جن گیری است.

    ()
    پاسخ

ارسال که پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *