مطالب مرتبط

7 Comments

  1. 1

    از دوستان

    ***علّت تأخیر در ظهور امام زمان (عج) چیست؟ ***
    بسیاری از افراد در پی این هستند که خود را آماده ظهور حضرت صاحب الزمان (عج) کنند اما بعضی از آنان در خارج از چارچوب دستورات الهی بدنبال روشی جهت تحقق این امر می‌گردند.

    این درحالی است که آن حضرت خود، کردار نامطلوب کسانی که خود را پیرو آن حضرت می‌دانند را دلیل طولانی شدن غیبتشان عنوان می‌کنند.

    به گزارش ایسنا، در ادامه متنی می‌آید که حضرت صاحب‌الزمان (عج)، در آن خود به علت طولانی شدن زمان غیبتشان می‌پردازند:

    “وَلَوْ أَنَّ أشْیاعَنا وَفَّقَهُمُ اللّهُ لِطاعَتِهِ عَلَی اجْتِماع مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیْهِمْ لَما تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْیُمْنَ بِلِقائِنا، وَلَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعادَهُ بِمُشاهَدَتِنا عَلی حَقِّ الْمَعْرِفَهِ وَصِدْقِها مِنْهُمْ بِنا، فَما یَحْبِسُنا عَنْهُمْ إِلاّ ما یَتَّصِلُ بِنا مِمّا نَکْرَهُهُ وَلا نُؤْثِرُهُ مِنْهُمْ”(۱)

    “اگر شیعیان ما که خداوند توفیق طاعتشان دهد در راه ایفای پیمانی که بر دوش دارند، همدل می‌شدند، میمنت ملاقات ما از ایشان به تأخیر نمی‌افتاد و سعادت دیدار ما زودتر نصیب آنان می‌گشت، دیداری بر مبنای شناختی راستین و صداقتی از آنان نسبت به ما، علّت مخفی شدن ما از آنان چیزی نیست جز آن چه از کردار آنان به ما می‌رسد و ما توقع انجام این کارها را از آنان نداریم.

    شرح:

    این جملات، قسمتی از نامه‌ای است که از ناحیه مقدّس امام زمان(عج) برای شیخ مفید(ره)فرستاده شده است.

    حضرت(ع)در این نامه، بعد از سفارش‌های لازم به شیخ مفید(ره) و دستورهایی به شیعیان، به امر مهمّی که سبب غیبت ایشان شده است، اشاره می‌کنند. حضرت، نبود صفا و یکدلی در بین شیعیان را سبب غیبت خود می‌شمرند.

    تاریخ نشان داده است که تا مردم نخواهند و تلاش نکنند، حق بر جای خویش قرار نمی‌گیرد و حکومت به دست اهلش نمی‌رسد. تجربه حضرات معصومین امام علی، امام حسن و امام حسین (علیهم السلام)، دلیل بسیار آشکاری بر این مطلب است.

    اگر مردم بر خلافت حضرت علی(ع)پافشاری می‌کردند، الآن، تاریخ مسیر دیگری را می‌پیمود، ولی دنیاخواهی و ترس و … مردم آن زمان، سبب شد از آن زمان تا آینده‌ای که معلوم نیست چه هنگام به پایان می‌رسد، جهانیان و خصوصاً شیعیان، جز ظلم و آزار چیزی نبینند.

    متأسفانه کوتاهی ما، بلکه عملکرد بدمان سبب شده است که آن محرومیت تاکنون ادامه یابد.

    طبق این حدیث، وظیفه ما برای تسریع و تعجیل در ظهور حضرت، این است که آن حضرت را بر خویش و خویشان مقدم داریم و با اجرای دستورهای اسلامی و گسترش و ترویج عملی اسلام، آن امام(ع) را به جهانیان بشناسانیم و دل‌ها را به سوی آن حضرت معطوف کنیم، تا به خواست خداوند، هرچه زودتر، زمینه پذیرش مردمی و جهانی آن حضرت فراهم شود.

    از این حدیث شریف نکاتی استفاده می‌شود:

    ۱ – خداوند متعال از شیعیان عهد و پیمان گرفته که از امامان پیروی کنند و این پیروی سبب تشرّف به لقای امام زمان خواهد بود.

    ۲ – اعمال ناشایست شیعیان سبب دوری آن‌ها از امامشان شده است، و لذا اعمال شایسته می‌تواند در تسریع ارتباط با امام زمان(ع) مؤثر باشد.

    پی نوشت:

    (۱). احتجاج، ج۲، ص۳۱۵ ; بحارالأنوار، ج۵۳، ص۱۷۷، ح۸ .

    منبع:

    پایگاه اطلاع رسانی اندیشه قم http://www.andisheqom.com/other/bookdata.php?bid=16&id=18

    (0)
    پاسخ
  2. 2

    از دوستان

    *******سخنان حضرت مهدی(عج) در نخستین روز ظهور*******
    اوّلین خطبه و اعلامیّه حضرت بقیهالله (عج) در روایتی از امام باقر(ع) که آیت الله محمد خادمی شیرازی درکتاب «تحفه امام مهدی» آورده است را بخوانید. اوّلین خطبه و اعلامیّه حضرت بقیهالله روحی له الفداء:

    از امام باقر(ع) روایت شده که آن حضرت فرمودند: در روز اول ظهور، قائم ما در مکه در کنار بیت الله الحرام در حالتی که به کعبه تکیه داده است مردم جهان را مخاطب قرار داده، چنین می فرماید:

    ای مردم! ما آل محمد -که درود خداوند بر او و خاندانش باد – در درجه اول از خداوند بزرگ و در مرتبه دوم از بندگان خداوند که جواب ما را می دهند یاری می طلبیم. (البته طلب یاری از مردم به جهت امتحان و اتمام حجّت بر آنها است.)

    ای مردم! ما خاندان پیامبر شما هستیم و از هرکس به خداوند بزرگ و حبیبش رسول الله سزاوارتریم [و از نظر مقام، برتری داریم].

    ای مردم! هر کس در ارتباط با حضرت آدم با من مجادله کند بداند من از او به آدم اولی ترم و آن که در رابطه با شخصیت نوح با من محاجّه کند من بر او نسبت به نوح مقدّم هستم و هر کس بخواهد در ارتباط با ابراهیم با من مجادله کند من از او نسبت به ابراهیم برتری دارم و اگر کسی بخواهد با شخصیت محمد -که درود خداوند بر او و خاندانش باد – با من محاجّه کند مسلّماً من نسبت به حضرت محمد از او احقّ و اولی [و تنها فرزند و باقیمانده او و یگانه نگهبان دین و شخصیّت او] هستم و هرکس که بخواهد در ارتباط با بقیّه انبیاء و فرستادگان خداوند به محاجّه با من برخیزد، من بر او نسبت به انبیاء تقدم دارم [و جانشین اجرا کننده تمام طرحهای آنها من هستم]. آیا خداوند در قرآن مجیدش نفرموده است: «به درستی که خداوند آدم و نوح و آل ابراهیم و خاندان عمران را بر جهانیان اختیار فرموده و بعضی را بر برخی برتری داده است. و البته خداوند شنوا و دانا است.»؟

    پس ای مردم! من تنها باقیمانده از آدم و یگانه ذخیره نوح پیامبر و خلاصه و برگزیده از ابراهیم و از محمد هستم که درود خداوند بر آن بزرگوار و خاندانش باد.

    ای مردم! بدانید آن کس که بخواهد در قرآن با من مجادله نماید من از همه اولی تر به قرآن خداوند هستم ‍[و تمام علوم و معارف قرآن و قوانین حیات بخش آن در نزد من است].

    ای مردم! آگاه باشید هر کس که درباره سنت رسول اکرم [یعنی تعلیمات آن حضرت و خاندان عزیزش] با من مجادله کند، من اولی تر از او هستم. پس شما را به خداوند سوگند می دهم هر کس که امروز سخنان مرا می شنود آن را به آنهایی که در اینجا حاضر نیستند برساند، و شما را به حق خداوند و رسول او و آن حقی که من بر شما دارم [یعنی حق ذُوالقربای پیامبر بودن] سوگند می دهم که ما را در حقوقمان یاری نمایید و جلوی ظلم و ستم را که درباره ما روا داشتند بگیرید؛ چه آنکه حقوق ما را پنهان ساختند و درباره ما ظلم کردند و از وطنمان آواره نمودند و نسبت به ما غدر روا داشتند و پیروان باطل بر ما افترا بستند. از خدا بترسید، ما را مخذول نکنید، بلکه یاری کنید تا خداوند شما را نُصرت عطا فرماید.

    پی نوشت ها :۱-سوره آل عمران(۲)، آیات ۳۳-۳۵٫۲-نعمانی، الغیبه، ب ۱۴، ح ۶۷٫
    منبع: خبر آنلاین

    (۰)
    پاسخ
  3. 3

    از دوستان

    *******۳۰ شرط امام زمان برای منتظران ظهور*******
    ۱- هرگز از اطاعت من سرپیچی نکنید و از هیچ یک از اصول توافقات عقب نشینی نکنید.
    ۲- هرگز دست به دزدی نزنید.
    ۳- هرگز به زناکاری آلوده نگردید.
    ۴-هرگز فعل حرام انجام ندهید.
    ۵- هرگز به فحشا و فساد گرایش نداشته باشید.
    ۶- به ناحق هیچ کس را نزنید.
    ۷- به زراندوزی و جمع کردن طلا مبادرت نکنید.
    ۸- به جمع کردن نقره مشغول نشوید.
    ۹- گندم را احتکار نکنید.
    ۱۰- هرگز جو را احتکار نکنید.
    ۱۱- هیچ مسجدی را خراب نکنید.
    ۱۲- هرگز شهادت باطل ندهید.
    ۱۳- هرگز از مؤمنین بدگویی نکنید.
    ۱۴- هرگز ربا نخورید.
    ۱۵- در سختی ها بردبار باشید.
    ۱۶- بر هیچ خداپرستی لعنت نفرستید.
    ۱۷- هرگز شراب نخورید.
    ۱۸- هرگز لباس زربافت (بافته شده از تار و پود طلا) نپوشید.
    ۱۹- هرگز پارچه ابریشمی را به روی خود نیندازند.
    ۲۰- لباسی که از دیباج «پارچه ابریشمی رنگ شده» دوخته شده است را نپوشید.
    ۲۱- دشمن شکست خورده در حال فرار را تعقیب نکنید و نکشید.
    ۲۲- هیچ خون ناحقی را نریزید.
    ۲۳- با هیچ مسلمانی به حیله و نیرنگ برخورد نکنید.
    ۲۴- حتی بر کفار هم تجاوز و ستم نکنید.
    ۲۵- با منافقان به تجاوز و ستم برخورد نکنید.
    ۲۶- هرگز لباس دوخته شده از ابریشم بر تن نکنید.
    ۲۷- در زندگی ساده زیست باشید و خاک، فرش زندگی شما باشد.
    ۲۸- از فساد و فحشا همواره بیزاری بجویید.
    ۲۹- امر به معروف را سرلوحه زندگی خویش قرار دهید.
    ۳۰- همواره نهی از منکر کنید.

    هرگاه شما نسبت به این ۳۰مورد ذکر شده با من پیمان بستید، این حق را خواهید داشت که من هم در مورد هشت چیز با شما پیمان بسپارم:

    ۱- متعهد می شوم، شما دوستان خاص من باشید و دیگران را بر شما ترجیح ندهم.
    ۲- لباس هایی را که می پوشم، مانند لباس های شما باشد.
    ۳- غذا و خوراکم مانند غذای شما باشد.
    ۴- مرکب سواری من همتراز مرکب شما باشد.
    ۵- در همه حال و هر زمان با شما باشم.
    ۶- همواره همراه با شما حرکت کنم.
    ۷- در زندگی به مقدار کم راضی باشم.
    ۸- زمین پر از ظلم و جور شده را پر از عدل و داد کنم.

    پس همگان، خدا را آن گونه که شایسته است، عبادت می کنیم، من به عهدم با شما وفا می کنم و شما هم به عهدتان با من وفادار بمانید.

    حال آیا ما منتظر واقعی امام عصر(عج) هستیم و می توانیم با توجه به این تعهدات خود را بیازماییم؟!

    (۰)
    پاسخ
  4. 4

    از دوستان

    *******آیا امام زمان(عج) غیر از ۳۱۳ نفر اصحاب دیگری نیز دارند؟*******
    یکی از سوالاتی که مطرح می‌شود این سوال است که از روایات استفاده می‌شود اصحاب امام زمان(عج) بعد از ظهور از ۱۰ هزار نفر کمتر نیست. محمدبن مسلم از امام باقر(ع) نقل می‌کند که فرمود: هرگاه برای او (حضرت مهدی(عج)) ۱۰ هزار مرد جمع شد پس در روی زمین معبودی به جز خدا باقی نمی‌ماند. البته در این که مقصود از روایاتی که اصحاب حضرت را ۳۱۳ نفر معین کرده چند احتمال وجود دارد که از جمله آنها به جهت اختلاف در درجات اخلاق آنها، در سرعت ملحق شدن آنها به حضرت، در دفاع نمودن از حضرت و به لحاظ وظایف و کارهایی است که به جهت اختلاف درجات اصحاب به آنها محول خواهد شد.

    (۰)
    پاسخ
  5. 7

    majid

    سلام ممنون بابت سایت خوبتون..وتشکر فراوان از شخص خود دکتر راعفی پور….خواهشمندم مطالبی که میزارید روسایت فایت pdfهم بزارید ممنون میشم..

    (۰)
    پاسخ

ارسال که پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *